Näyttelyt

Vuoden valokuvataidekirja 2021

Vuoden valokuvataidekirja 2021 -finalistit, kuva: Minna Kurjenluoma
Tapahtuma-aika

10.12.2022–

19.02.2023

Avoin opastettu yleisökierros

15.12.2022 klo 17

Vuoden valokuvataidekirja 2021 -näyttely esittelee Valokuvataiteilijoiden liiton ja Suomen valokuvataiteen museon jakaman samannimisen palkinnon viisi finalistia ja heidän valokuvataidekirjansa. Photo North – Pohjoisen valokuvakeskuksen galleriassa kirjoja voi katsoa, selailla ja lukea, sekä tutustua tarkemmin jokaisen finalistin kirjan tekemisen prosessiin. 

Vuoden valokuvataidekirja 2021 -palkinto myönnettiin Elina Brotheruksen kirjalle Seabound. A logbook sekä Sheung Yiun teokselle Ground Truth. Palkinto myönnetään vuosittain ansiokkaan valokuvataidekirjan tekijälle ja sen arvo on 2000 €. Muut finalistit olivat Laura Horellin Changes in Direction. A Journal, Marko Hämäläisen Hiljaisuus liikkuu tuulessa / Silence moves with the wind ja Niko Luoman For Each Minute – Sixty-five Seconds. Finalisteille myönnettiin 500 €. Vuoden 2021 palkinto myönnettiin kahdelle uransa hyvin eri vaiheissa olevalle taiteilijalle, joilla on myös erilaiset lähestymistavat taiteelliseen työskentelyyn, Valokuvataiteilijoiden liiton toiminnanjohtaja Henna Harri kertoo. Voittajat valitsi valokuvataiteilija ja msdm-organisaation perustaja paula roush Lontoosta. Valokuvakokoelma, tarinan näyttäminen, tekstin ja valokuvan suhde, haptisuus ja visuaalinen rakenne olivat tärkeitä valokuvataidekirjan elementtejä voittajan valinnassa. Voittajien teoksia roush kuvailee seuraavasti: “Kaksi kirjaa suhteessamme maailmaan – metsään ja mereen –, jotka luovattavat leikkisään, tunteelliseen ja kokemusperäiseen tietoon paikasta”. Lisää voittajien perusteluista voit lukea osoitteesta photobookaward.fi

Elina Brotheruksen Seabound. A logbook (Kehrer) kokoaa yhteen hänen Norjan Kristiansandissa kahden vuoden aikana otetut kuvat. Teoksen lähtökohtana ovat olleet meren ja maiseman lisäksi paikallisen taidemuseon historialliset maisemamaalaukset sekä käsitetaiteilijoiden lyhyet tapahtumakäsikirjoitukset (event score). Kirjan valokuvaosuutta täydentää lokikirja merkintöineen arkipäiväisistä hetkistä ja kuvien valmistelusta. Avoselkäistä kirjaa suojaa sille suunniteltu laatikko, joka luo mielikuvan merellisestä aarteesta, jota tulee käsitellä silkkihansikkain. Seabound. A logbook -teoksen lisäksi näyttelyssä nähdään muutamia kirjasta valikoituja kuvia kankaalle ja tapetille painettuina, lokikirjamerkintöjä sekä Brotheruksen valokuvateos Seabound Two Nights in a Row (2021). 

Teoksessaan Changes in Direction – a Journal (Archive Books) Laura Horelli tutkii kolonialismin ja kansainvälisen solidaarisuuden traumaattista ja monisyistä historiaa Itä-Saksassa, Suomessa ja Namibiassa. Teos tarjoaa monia afrikkalais-eurooppalaisia näkökulmia tämän ajan dekolonisaatio-keskustelulle ja raporttimaisena taiteilijakirjana tuo taiteen tekemisen esiin prosessina. Kirjan tutkimusta, haastatteluja ja keskusteluja rikastuttaa namibialaisen performanssitaiteilija Nashilongweshipwe Mushaandjan, saksalaisen kuraattori-teoreetikko Doreen Menden ja suomalaisen kirjailijan Olli Löytyn tekstit. Changes in Direction – a Journal -kirjan lisäksi näyttelyssä nähdään Namibia Today* -mainosjulisteita, Horellin taiteellisen prosessin kuvausta sekä teeman taustoja valottava teos Interviews (2019). Gallerian viimeisessä tilassa esillä oleva videoteos Uutisten aika (2019) on arkistomateriaaleista koottu elokuva, joka kertoo kulttuurieroista, ulkopuolisuudesta, Namibian itsenäisyystaistelusta ja Suomen pitkäaikaisista yhteyksistä eteläisen Afrikan maahan. Teoksessa 1980-luvulla Tampereella pakolais-stipendiaattina opiskellut ja asunut Ellen Namhila lukee ääneen omaelämänkertansa Vapauden hinta. Uutisklipit Namibian itsenäisyystaistelusta kehystävät kerrontaa.

Marko Hämäläisen runollisessa kirjassa Hiljaisuus liikkuu tuulessa / Silence moves with the wind (omakustanne) kuljetaan vaeltajan matkassa verkkaisesti pitkin pohjoisia erämaita. Suomen Lapissa yli kymmenen vuoden aikana kuvattu valokuvakirja näyttää arktisen maiseman kauneuden, jossa lumiaavikkojen ääretön valkeus ja kaamoksen myyttinen hämärä synnyttävät kulkijan ympärille meditatiivisen tunnelman. Hienovaraisesti teos osoittaa myös pohjoisten ylänköjen talvisten säiden vääjäämättömät muutokset – märkä lumi ja yllättäen nouseva sumu valtaavat yhä enemmän tilaa paukkupakkasilta. Hämäläisen esikoisteos koostuu mustavalkoisista valokuvista, retkillä kirjoitetuista muistiinpanoista ja esseestä. Yleisö voi tutustua galleriassa valokuvakirjan lisäksi esillä oleviin muistiinpanokatkelmiin, kehystettyihin valokuvateoksiin sekä videoteokseen. 

Niko Luoman For Each Minute – Sixty-five Seconds -kirjassa (Hatje Cantz) avataan taiteilijan valokuvan tekemisen prosessia ja tarkastellaan maalaustaiteen klassikoita uudesta näkökulmasta – Luoman kirjassa esiintyvä Adaptations -sarja pohjautuu taidehistoriallisesti tunnettujen teosten tutkielmiin abstraktin valokuvan kautta. Lopputuloksena syntyy eloisan rytmikkäitä nonfiguratiivisia valokuvia, joiden muodot on valotettu tarkan etukäteissuunnitelman mukaan sadoilla, joskus jopa tuhansilla, päällekkäisvalotuksilla filmille. Luoman työskentelyprosessi on hidas ja meditativiinen ja apuna hän käyttää värillisiä suotimia ja kalvoja. Tämän visuaalisesti pieteetillä viimeistellyn ja  klassisen taidekirjan lisäksi galleriassa nähdään Luoman vanhoja muistiinpanoja, päiväkirjamerkintöjä ja prosessikuvausta, sekä valokuvateos Self-Titled Adaptation of Fifteen Sunflowers (1889) (2016).

Sheung Yiu tarkastelee teoksessaan Ground Truth (The Eriskay Connection) maisemavalokuvauksen perinnettä eri näkökulmista. Taiteilija kulkee metsässä metsäntutkijoiden mukana ja pohtii valokuvaajana perinteisen valokuvauksen suhdetta visuaalisen teknologian nykyilmiöihin. Kirja tuo esiin näkemisen problemaattisuutta algoritmien aikakaudella – mitä näemme kun emme ole lähellä? Ilmakuvia metsistä käytetään metsien kasvun arvioinnissa, mutta niiden “lukeminen” edellyttää tutkijoiden kenttätutkimusta metsässä ja maastossa – ruumiillista läsnäoloa, hikeä ja mittalaitteita. Kuvien ja mittausten avulla tuotetaan matemaattisia malleja, jotka auttavat metsän arvioinnissa. Kirjan eri ainekset muodostavat moniin pohdintoihin johdattavan elävän ja leikkisän kokonaisuuden, joka nostaa esiin kysymyksiä myös metsien ja ihmiskunnan selviytymisestä nykyisen ekologisen kriisin keskellä. Kirjan lisäksi Yiu on tuonut galleriaan kirjan tekemisen prosessia valottavaa materiaalia, arkistokuvia ja valokuvateoksia. 

Photo North – Pohjoinen valokuvakeskus järjestää näyttelyn yhteydessä PINO22 –Valokuvataidekirjatapahtuman lauantaina 10.12.2022 klo 12–15 Kulttuuritalo Valveen kahviossa. PINO22-tapahtumassa on luvassa keskusteluja, kirjamyyntiä ja kirjaesittelyjä. Valokuvataiteilija ja kustantaja Tuukka Kaila esittelee Vuoden valokuvataidekirja 2021 -palkinnon finalistit ja moderoi valokuvataidekirjan tekemistä käsittelevän keskustelun klo 13.00. Keskustelu järjestetään suomeksi.

* Namibia Today oli Namibian vapautusliikkeen lehti, jota painettiin ja levitettiin Itä-Saksasta käsin ajanjaksona, jolloin SWAPO (South West Africa People’s Organization, suom. Lounais-Afrikan Kansanjärjestö) kävi sotaa Etelä-Afrikkaa vastaan.Koska Namibia Today -lehden historia on edelleen suurelta osin tutkimatta, Horelli on koonnut mainosjulisteet kuvat yhteen assosiatiivisesti. Photo North – Pohjoisen valokuvakeskuksen gallerian lisäksi julisteita voi nähdä Ränni-gallerissa, mikä on Kulttuuriyhdistys Kulttuuribingon ja Oulun taidemuseon ylläpitämä näyttelyvitriini Oulun rautatieaseman asematunnelissa. 

Vuoden valokuvataidekirja 2021
Elina Brotherus, Laura Horelli, Marko Hämäläinen, Niko Luoma, Sheung Yiu
10.12.2022–19.2.2023
Photo North – Pohjoinen valokuvakeskus

(kuvat: Minna Kurjenluoma)

Lisätietoja

Vuoden valokuvataidekirja 2021 -palkinto